بررسی تأثیر ویژگی‌های مدیریت و استراتژی‌های مالی بر ریسک‌پذیری شرکت‌های پذیرفته‌شده دربازار بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده حسابداری و علوم مالی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، پردیس بین‌الملل ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: سرمایه‌گذاری یکی از اهرم‌های قدرتمند برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی ـ اجتماعی است. از آنجایی که سرمایه‌گذاری اغلب با رشد و رونق اقتصادی همراه است، می‌توان این انتظار را داشت که نادیده‌گرفتن این موضوع می‌تواند به رکود یا نزول وضعیت مالی شرکت منجر شود. همچنین ریسک زمانی به مدیرانی مرتبط می‌شود که برای کسب سود تلاش کافی انجام نداده‌اند و هرگونه شکست در عملکرد شرکت را به عوامل خارج از کنترل یا سهام‌داران عمده نسبت می‌دهند. بر اساس این استدلال، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگی‌های مدیریت و استراتژی‌های مالی بر ریسک‌پذیری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، تجربی از نوع پس‌رویدادی است. از لحاظ روش استدلال نیز در دسته پژوهش‌های استقرایی قرار می‌گیرد که با استفاده از مشاهده اجزایی از جامعه (نمونه)، به ارائه الگویی برای کل جامعه اقدام کرده است. پژوهش حاضر از لحاظ نظری، در زمره پژوهش‌های اثباتی قرار می‌گیرد و از لحاظ آماری، از نوع تحقیقات هم‌بستگی است. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش، از رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است. به‌منظور اجرای پژوهش، داده‌های کمی مورد نیاز برای آزمون فرضیه‌های پژوهش، از صورت‌های مالی حسابرسی منتشر شده در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (شبکه کدال) و نرم‌افزار ره‌آورد نوین استخراج شد. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش، کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ است.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از فرضیه اول نشان می‌دهد که ویژگی‌های مدیریت (توانایی مدیریت، بیش اطمینانی مدیریت، ارتباطات سیاسی و قدرت مدیرعامل) ریسک‌پذیری شرکت را کاهش می‌دهد. نتیجه فرضیه دوم پژوهش حاکی از آن است که استراتژی‌های مالی (استراتژی سرمایه در گردش، استراتژی سرمایه‌گذاری و استراتژی تقسیم سود) به کاهش ریسک‌پذیری شرکت می‌انجامد.
نتیجه‌گیری: در تحقیقات مدیریت استراتژیک، عوامل متعددی بر ریسک‌پذیری شرکت تأثیر می‌گذارد که یکی از آن‌ها، ویژگی یا شخصیت مدیران است و دیگری استراتژی‌های مالی. همچنین رفتار مدیران می‌تواند به تصمیمات متفاوتی منجر شود که بر شرکت و سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد. در همین راستا، نتایج به‌دست‌آمده از فرضیه اول پژوهش حکایت از آن دارد که ویژگی‌های مدیریتی، ریسک‌پذیری شرکت را کاهش می‌دهد؛ بدین معنا که هرچه مدیران شرکت، از ویژگی‌های شخصیتی بالایی برخوردار باشند (به‌طور مثال، مدیران توانمند یا مدیران قدرتمند و مدیران بسیار باسیاست)، از طریق توانایی‌های شخصیتی خود، ریسک شرکت را برای سهام‌داران کمتر می‌کنند. در ارتباط با فرضیه دوم پژوهش می‌توان گفت که استراتژی‌های مالی، بر ریسک‌پذیری شرکت تأثیرگذار است. ارزش‌گذاری شرکت‌ها از ضرورت‌های برنامه‌ریزی برای مدیران و سرمایه‌گذاران است. ارزش‌گذاری نشان‌دهنده چگونگی تأثیر استراتژی و ساختار مالی، بر ارزش بازار سهام شرکت‌هاست. ارزش شرکت برای سهام‌داران، سرمایه‌گذاران، مدیران، اعتباردهندگان و سایر ذی‌نفعان شرکت، در ارزیابی آن‌ها از آینده شرکت و تأثیر آن در برآورد ریسک و بازدهی سرمایه‌گذاری و قیمت سهام، اهمیت بسزایی دارد. بنابراین نتیجه به‌دست‌آمده را می‌توان این گونه استدلال کرد که از دیدگاه مدیریت استراتژیک، استراتژی‌های مالی با استفاده از تعیین اهداف بلندمدت برای شرکت، اتخاذ تصمیم‌های متناسب و مطابق با این اهداف و تخصیص منابعی برای دستیابی به اهداف مدنظر، از طریق کنترل پروژه‌هایی با خالص ارزش منفی برای شرکت، باعث کاهش ریسک‌پذیری شرکت می‌شود. بنابراین استراتژی‌های مناسب مالی، می‌تواند ریسک‌پذیری شرکت را کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Influence of Managerial Traits and Financial Strategies on Corporate Risk-taking in the Tehran Stock Exchange

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Karami 1
  • Ali Asghari 2
1 Associate Prof., Department of Accounting, Faculty of Accounting and Financial Sciences, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Aras International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Investment is one of the powerful levers to achieve socio-economic growth and development. Since investment is often associated with economic growth and prosperity, it can be expected that ignoring this issue can lead to stagnation or a decline in the company's financial situation. Also, risk is associated with managers when they do not make enough efforts to earn profits and attribute any failure in the company's performance to external factors from control or major shareholders. Therefore, based on this argument, the purpose of the current research is to investigate the impact of management characteristics and financial strategies on the risk-taking of companies listed on the Tehran Stock Exchange.
 
Methods
This research is applied in terms of the type of objective and post-event in terms of the experimental research method. In terms of the reasoning method, this research is a type of inductive research that uses the observation of parts of the society (sample) to present a model for the whole society. The current research is theoretically among the proof researches and statistically, it is a correlational study that multivariable linear regression is used to test the research hypotheses. The quantitative data needed to test the research hypotheses were extracted from the audited financial statements published in the publishers' comprehensive information system (Kedal Network) and Rahvard Novin software. The socio-statistics studied in this research included all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange during the years 2013 to 2021.
 
Results
The results obtained from the first hypothesis showed that the characteristics of management (management ability, management overconfidence, political connections, and power of the CEO) reduce the company's risk-taking. Also, the result of the second hypothesis of the research indicates that financial strategies (working capital strategy, investment strategy, and profit-sharing strategy) reduce corporate risk-taking.
 
Conclusion
In strategic management research, several factors can influence the company's risk-taking, one of which is the characteristics or personality of managers, as well as other factors such as financial strategies. Also, the behavior of managers can lead to different decisions that affect the company and investors. In this regard, the results obtained from the first hypothesis of the research indicated that managerial characteristics reduce the companies' risk-taking. This means that the more a company's managers have high personality traits (for example, capable managers or powerful managers and managers with high politics), they reduce the company's risk for shareholders through their abilities. Considering the second hypothesis of the research, it can be stated that financial strategies have an impact on the companies' risk-taking. Valuation of companies is a necessity of planning for managers and investors. Valuation shows how the strategy and financial structure affect the stock market value of companies. The value of the company is very important for the shareholders, investors, managers, creditors, and other stakeholders of the company in their evaluation of the future of the company and its impact on the estimation of risk and return on investment and stock price. Thus, the acquired outcome suggests that, from a strategic management perspective, financial strategies that establish long-term company goals, make informed decisions aligned with these objectives, and allocate resources accordingly can also mitigate the company's risk exposure by overseeing projects with a net negative impact on the organization. Therefore, appropriate financial strategies can reduce the corporate risk-taking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management characteristics
  • Financial strategies
  • Company’s risk-taking
ابراهیمی، سید کاظم؛ بهرامی‌نسب، علی و سجادی نسب، حسین (1398). بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر محافظه‌کاری حسابداری، کارایی‌ سرمایه‌گذاری و هزینه تأمین ‌مالی. مجله دانش حسابداری، 10(4)، 89-119.
بادآور نهندی، یونس و تقی‌زاده خانقاه، وحید (1397). تأثیر ارتباطات سیاسی بر سرمایه‌گذاری بیشتر از حد و عملکرد شرکت. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 25(2)، 181-198.
برزگر، قدرت‌اله و غلامعلی تبار فیروزجایی، صبورا (1400). بررسی تأثیر مدیریت ریسک کسب‌وکار بر عملکرد مالی، ارزش و ریسک سهام شرکت‌ها: رویکرد تعدیلی حاکمیت شرکتی. حسابداری، حسابرسی و تأمین مالی در محیط‌‏های اسلامی، 1(1)، 123-156.
پورحیدری، امید؛ کیانی، علی و براتی، فرید (1400). تأثیر سازوکارهای حاکمیت شرکتی و ارتباطات سیاسی بر محافظه‌کاری حسابداری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌‏های مالی و رفتاری در حسابداری، 1(2)، 100-122.
جامعی، رضا و لطفی‌جو، نشمین (1400). تأثیر ارتباطات سیاسی بر اظهارنظر حسابرس با تأکید بر ویژگی‌های بازار شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی کارافن، 18(2)، 55-72.
جبارزاده کنگرلویی، سعید و رادی، یاسر (1398). بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر شفافیت شرکتی با تأکید بر اثر تعدیلگری ضعف کنترل‌‏های داخلی در شرکت‌‏های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌‏های حسابداری مالی، 11(1)، 55-80.
جنت مکان، حسین؛ حمیدیان، محسن و حاجیها، زهره (1398). بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی با مدیریت مبتنی بر ارزش‌آفرینی و هزینه نمایندگی: آزمون تئوری اقتصاد سیاسی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(31)، 215-230.
داداشی، نسرین و پورعلی، محمدرضا (1401). تأثیر مسئولیت اجتماعی و ریسک‏پذیری بر عملکرد شرکت‏ها با توجه به متغیر تعدیلگر محدودیت مالی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 11(41)، 145-158.
دانشی، یعقوب و اسماعیل‌زاده، علی (1401). تأثیر کیفیت سیستم مدیریت ریسک سازمانی و ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر شهرت شرکت‌. پژوهش‌‏های حسابداری مالی و حسابرسی، 14(54)، 207-232.
دستگیر، محسن؛ جمشیدیان، مهدی و جدیدی، عباس (1382). بررسی تأثیر ویژگی‌‏های سیستم اطلاعات حسابداری بر بهبود تصمیم‌گیری مدیران: مورد گروه بهمن. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 10(4)، 28 – 50.
دسینه، مهدی؛ حسینی سارانی، محمد‏هادی و جنگ‌آور، محمود (1401). بررسی رابطه بین نااطمینانی سیاست اقتصادی و ریسک‌پذیری شرکت با نقش تعدیلگر مالکیت دولتی. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 5(59)، 118-131.
طحان‌پور، سمیه و آرائی، وحید (1399). بررسی تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی فرایند ایجاد دانش و نقش تعدیلگر سبک‌های تصمیم‌گیری (نمونه پژوهش: سازمان امور مالیاتی کشور). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 3(3)، 177-212.
فروغی، عارف و رحیمی، علیرضا (1400). بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل بر عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. توسعه و سرمایه، 6(1)، 231-247.
کارگرکامور، نجمه؛ خان محمدی، محمدحامد؛ یزدانی، شهره و مرادی، زهرا (1399). بررسی تأثیر جهت گیری مذهبی بر رویکردهای اخلاقی تصمیم‌گیری مدیران مالی. دانش سرمایه‌گذاری، 9(34)، 127- 147.  
کوراوند، سارا؛ بهمئی، لیلا و برکت، غلامحسین (1402). بررسی تأثیر مؤلفه‌‏های تفویض اختیار و قدرت سازمانی بر توانمندسازی و ارتقای اثربخشی در تصمیم‌گیری مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس مقطع متوسطه اول استان خوزستان). نوآوری‌‏های مدیریت آموزشی، 18(2)، 82-99.
گل محمدی شورکی، مجتبی (1400). بررسی رابطه بین ریسک‌پذیری شرکت و نقدشوندگی سهام با ارزش شرکت. نشریه مدیریت دارایی و تأمین مالی، 9(1)، 23-40.
محمدصالحی، مجید و رجایی‌زاده هرندی، احسان (1401). بررسی تأثیر مدیریت سود و استراتژی تجاری بر ریسک ورشکستگی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(20)، 1880-1894.
 
References
Amoncar, N. (2020). Entrepreneurial marketing and digital political communication – a citizen-led perspective on the role of social media in political discourse. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 22(2), 145-159.
Badavar Nahandi, Y. & Taghizadeh Khangah, V. (2017). The effect of political communication on overinvestment and company performance. Accounting and Auditing Reviews, 25(2), 181-198. (in Persian)
Bai, L., Kang, S., Zhang, K., Zhang, B. & Pan, T. (2022). Modeling for external stakeholder risk assessment of project portfolios. Engineering, Construction and Architectural Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/ECAM-01-2022-0010
Bajaj, A. & Sun, L. (2021). Proximity to broad bond rating change and CEO power. Managerial Finance, 47(12), 1765-1786.
Barzegar, Q., Gholamali Tabar Firouzjaei, S. (2022). Investigating the impact of business risk management on financial performance, value and risk of companies' stocks: a corporate governance adjustment approach. Accounting, auditing and financing in Islamic environments, 1(1), 123-156. (in Persian)
Beelitz, A. & Merkl-Davies, D.M. (2019). Discursive framing in private and public communication by pro-nuclear corporate, political and regulatory actors following the Fukushima disaster. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 32(5), 1585-1614.
Brahmana, R.K., You, H.W. & Yong, X.R. (2021). Divestiture strategy, CEO power and firm performance. Management Research Review, 44(3), 418-436.
Cerne, A. (2012). Market Communication as Socio-Political Activity in Emerging Markets. Hadjikhani, A., Elg, U. and Ghauri, P. (Ed.) Business, Society and Politics (International Business and Management, Vol. 28), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 85-103. https://doi.org/10.1108/S1876-066X(2012)0000028012
Chu, H.L., Liu, N.Y. & Chiu, S.C. (2022). CEO power and CSR: the moderating role of CEO characteristics. China Accounting and Finance Review, 25(1), 101-121. https://doi.org/10.1108/CAFR-03-2022-0027
Chung, H.F.L. & Kuo, T. (2018). When and how managerial ties matter in international competitive strategy, export financial and strategic performance framework: A standardized or customized approach? European Journal of Marketing, 52(1/2), 260-278.
Dadashi, N. & Pourali, M. (2021). The impact of social responsibility and risk-taking on the performance of companies according to the modulating variable of financial constraints. Management accounting and auditing knowledge, 11(41), 145-158. (in Persian)
Danshi, Y. & Ismailzadeh, A. (2021). The effect of the quality of the organizational risk management system and the characteristics of the audit committee on the reputation of the company. Financial Accounting and Audit Research, 14(54), 207-232. (in Persian)
Dastgir, M., Jamshidian, M. & Jadidi, A. (2004). Investigating the impact of accounting information system features on improving managers' decision-making: the case of Bahman Group. Accounting and auditing reviews, 10(4), 28-50. (in Persian)
Deligiaouri, A. (2020). Changes and Shifts in Political Communication and Media Democracy Landscape in Greece from 1981–2020. Veneti, A. and Karatzogianni, A. (Ed.) The Emerald Handbook of Digital Media in Greece (Digital Activism and Society: Politics, Economy And Culture In Network Communication), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 229-244.
Desineh, M., Hosseini Sarani, M. H., & Jangavar, M. (2022). The Study of Relationship between Economic Policy Uncertainty and Corporate Risk-Taking with the Role of Moderator of State Ownership. Journal of Accounting and Management Vision5(59), 118-131. (in Persian)
Du Preez, M.M., Kriek, H.S. & Albright, J. (2020). Openness as Moderator between Feeling Bored and Managers' Decision-making Competence: A Study of Managers in the Retail Industry", Härtel, C.E.J., Zerbe, W.J. and Ashkanasy, N.M. (Ed.) Emotions and Service in the Digital Age (Research on Emotion in Organizations, Vol. 16), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 193-216.
Ebrahimi, S.K., Bahrami Nasab, A. & Sajjadi Nasab, H. (2018). Investigating the effect of political communication on accounting conservatism, investment efficiency and cost of financing. Journal of Accounting Knowledge, 10(4), 89-119. (in Persian)
El Khatib, R.A. & Ali, A.A. (2022). Evaluating the effect of knowledge risks on sustainability: the mediating role of organizational performance. Journal of Management Development, 41(9/10), 496-513. https://doi.org/10.1108/JMD-01-2022-0006
Enslin, Z. (2022). Management accountants' susceptibility to overconfidence: the over placement perspective. Review of Behavioral Finance, 15(6), 827- 845. https://doi.org/10.1108/RBF-07-2021-0138
Foroughi, A. & Rahimi, A. (2020). Investigating the effect of the CEO's power on the financial performance of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Development and Capital, 6(1), 231-247. (in Persian)
Gol Mohammadi Shurki, M. (2020). Examining the relationship between the company's risk-taking and the liquidity of shares with the company's value. Journal of Asset Management and Financing, 9(1), 23-40. (in Persian)
Gurău, C. & Ayadi, N. (2011). Political communication management: The strategy of the two main candidates during the 2007 French presidential elections. Journal of Communication Management, 15(1), 5-22.
He, L., Cordeiro, J.J. & Shaw, T.S. (2015). CEO power, equity ownership and underwriter reputation as determinants of lockup period length. Management Research Review, 38(5), 438-458.
Jabarzadeh Kangarloui, S. & Radi, Y. (2018). Investigating the impact of management ability on corporate transparency with emphasis on the moderating effect of weak internal controls in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Financial Accounting Research, 11(1), 55-80. (in Persian)
Jamei, R. & Lotfijo, N. (2022). The effect of political communication on the auditor's opinion with an emphasis on the market characteristics of Tehran Stock Exchange companies. Karafan Scientific Quarterly, 18(2), 55-72. (in Persian)
Jannet Makan, H., Hamidian, M. & Hajiha, Z. (2018). Investigating the relationship between political communication with value creation-based management and agency cost: a test of political economy theory. Management Accounting and Auditing Knowledge, 8(31), 215-230. (in Persian)
Jermias, J., Fu, Y., Fu, C. & Chen, Y. (2022). Budgetary control and risk management institutionalization: a field study of three state-owned enterprises in China. Journal of Accounting & Organizational Change, 19(1), 63- 88. https://doi.org/10.1108/JAOC-06-2021-0086
Kargar Kamor, N., Khan Mohammadi, M.H., Yazdani, Sh. & Moradi, Z. (2019). Investigating the effect of religious orientation on the ethical decision-making approaches of financial managers. Investment Knowledge, 9(34), 147-127. (in Persian)
Koravand, S., Behmai, L. & Barkat, Gh. (2023). Investigating the effect of delegation of authority and organizational power components on empowering and improving the effectiveness of school managers' decision-making (case study: first secondary schools in Khuzestan province). Innovations in Educational Management, 18(2), 82-99. (in Persian)
Mohammad Salehi, M. & Rajaeizadeh Harandi, E. (2023). Investigating the effect of profit management and business strategy on the bankruptcy risk of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Specialized Scientific Quarterly of New Research Approaches in Management and Accounting, 6(20), 1894-1880. (in Persian)
Musah, G., Domeher, D. and Frimpong, J.M. (2022). Presidential election uncertainty and investor overconfidence bias in sub-Saharan African stock markets. African Journal of Economic and Management Studies, 14(1), 70-85. https://doi.org/10.1108/AJEMS-03-2022-0075
Ognyanova, K. & Ball-Rokeach, S.J. (2015). Political Efficacy on the Internet: A Media System Dependency Approach. Communication and Information Technologies Annual (Studies in Media and Communications, Vol. 9), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 3-27
Pourheidari, O., Kayani, A. & Barati, F. (2022). The effect of corporate governance mechanisms and political communication on accounting conservatism in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Financial and behavioral research in accounting, 1(2), 100-122. (in Persian)
Putra, A.A. (2022). Managerial ability and informative earnings management: the role of CEO-commissioner relationship and board independence. Corporate Governance, 23(4), 742-765. https://doi.org/10.1108/CG-02-2022-0067
Salehi, M., Afzal Aghaei Naeini, A. & Rouhi, S. (2021). The relationship between managers' narcissism and overconfidence on corporate risk-taking. The TQM Journal, 33(6), 1123-1142.
Salehi, M., Arianpoor, A. & Naghshbandi, N. (2022). The relationship between managerial attributes and firm risk-taking. The TQM Journal, 34(4), 728-748.
Salehi, M., Mousavi Shiri, M. & Hossini, S.Z. (2020). The relationship between managerial ability, earnings management and internal control quality on audit fees in Iran. International Journal of Productivity and Performance Management, 69(4), 685-703. https://doi.org/10.1108/IJPPM-07-2018-0261
Schobel, K. & Scholey, C. (2012). Balanced Scorecards in education: focusing on financial strategies. Measuring Business Excellence, 16(3), 17-28.
Shiah-Hou, S.-R. (2021). Powerful CEOs and earnings quality. Managerial Finance, 47(12), 1714-1735.
Sonmez Cakir, F. & Adiguzel, Z. (2022). Effects of innovative finance, strategy, organization and performance: a case study of company. International Journal of Innovation Science, 15(1), 42-58. https://doi.org/10.1108/IJIS-08-2021-0146
Stan‐Maduka, E. (2010). The impact of risk management practice on the development of African businesses. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 6(3), 213-219.
Sund, K.J. (2016). A Test of Perceptual Accuracy and Overconfidence in a Strategic Issue Context. Uncertainty and Strategic Decision Making (New Horizons in Managerial and Organizational Cognition), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 101-126.
Tahanpour, S. & Arai, V. (2019). Investigating the effect of knowledge management enablers on organizational performance, considering the mediating role of the knowledge creation process and the moderating role of decision-making styles (research example: Tax Affairs Organization of the country). Organizational Knowledge Management Quarterly, 3(3), 177-212. (in Persian)
Ting, H.I. (2021). CEO gender, power and bank performance: evidence from Chinese banks. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 15(1), 155-176.
Tran, T.M.T., Woo, S.-H. & Yuen, K.F. (2021). The impacts of sustainable inter-firm collaboration on business performance of shipping companies. The International Journal of Logistics Management, 32(3), 766-789.
Wang, X. (2022). CEO Power and Acquisition Performance: A Meta-analysis. Finkelstein, S. and Cooper, C.L. (Ed.) Advances in Mergers and Acquisitions (Advances in Mergers and Acquisitions, Vol. 21), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 117-148.
Young, P.C. (2022). Public Organisation Risk Management. Young, P.C., Grima, S. and Dalli Gonzi, R. (Ed.) Public Sector Leadership in Assessing and Addressing Risk (Emerald Studies in Finance, Insurance, and Risk Management), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 61-76
Zavertiaeva, M. & Ershova, T. (2022). Rule with an iron hand: powerful CEOs, influential shareholders and corporate performance in Russia. European Journal of Management and Business Economics, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJMBE-08-2021-0228