ابدالی محمدی، فردین و علیوند، مصطفی (1395). مطالعه جامع اعتبار سنجی مشتریان بانک و ارائه یک روش اعتبار سنجی با تکنیک داده کاوی و منطق فازی، اولین کنفرانس ملی رویکردهای نو در مهندسی برق و کامپیوتر، خرم آباد.
اقبالی، علی؛ رضوی حاجی آقا، سیدحسین و عموزادمهدیرجی، حنان (1396). ارزیابی مقایسهای عملکرد توابع شایستگی الگوریتم ژنتیک در رتبهبندی مشتریان. مدیریت صنعتی، 9(2)، 245 -264.
انواری رستمی، علی اصغر؛ بقایی، وحید؛ قربانی، سعید و معصومی، جواد (1390). بهکارگیری سیستم خبره فازی ـ آماری در آنالیز و مدیریت جریانهای وجوه نقد تحت شرایط عدم اطمینان. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 1(4)، 1-30.
برزده، سید محمد و تقویفرد، محمد (1392). طراحی و توسعه یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قانون برای ارزیابی اعتباری مشتریان شرکتهای تجاری (مورد مطالعه: شرکت توزیع و پخش البرز). مدیریت بازرگانی، 5(2)، 17-46.
بیکزاده، جعفر؛ آقازاده، غلامرضا و آقازاده محمدرضا (1393). بررسی عوامل مؤثر بر ریسک اعتباری و اولویتبندی معیارهای امتیازدهی اعتباری (6C) مشتریان بانکی با تکنیک AHP: مطالعه موردی بانک ملی استان آذربایجان غربی. روند (روند پژوهشهای اقتصادی)، 21(68)، 121-150.
جمشیدی، سعید (1386). شیوههای اعتبارسنجی مشتریان، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی ایران.
حسینی، وحید و دانشگر، وحید (1394). ارائه یک چارچوب جدید سیستم امتیازدهی اعتباری مبتنی بر ماشین بردار پشتیبان جهت مدیریت ریسک اعتباری در بانکها و مؤسسات مالی، کنفرانس بینالمللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی، استانبول.
حیدرپور، فرزانه؛ کارذبحی، مصطفی (1388). طراحی الگویی جهت اعتبارسنجی مشتریان حقوقی بانک با استفاده از معیار 5C. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 2 (2)، 135-154.
خرّمی، امیر؛ تقویفرد، محمدتقی و خاتمی فیروزآبادی، محمدعلی (1399). ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی به روش استدلال مبتنی بر مورد (CBR). فصلنامه علمی مطالعات مدیریت صنعتی، 18(59)، 79- 116.
دانش، پژمان (1396). طراحی مدل رتبهبندی اعتباری مشتریان با رویکرد شبکههای عصبی (بررسی موردی بانک پارسیان)، اولین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مدیریت، حسابداری، اقتصاد و مهندسی صنایع با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، ساری.
دهمرده، نظر؛ شهرکی، جواد؛ سیفالدین پور، سمیرا و اسفندیاری، مرضیه (1391). اعتبارسنجی مشتریان بانک با استفاده از رویکرد امتیازدهی اعتباری: مطالعه موردی شعب بانک سپه در زاهدان، پژوهشهای مدیریت عمومی. 5(18)، 135-152.
راعی، رضا و سروش، ابوذر (1391). اعتبارسنجی مشتریان حقوقی کوچک و متوسط بانکها با استفاده از مدلهای لوجیت و پروبیت. پژوهشنامه اقتصادی، 12(44)، 131-145.
شریعت پناهی، سید مجید (1387). ارائه مدلی برای اعتبارسنجی مشتریان در بانک صنعت و معدن. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 6(21)، 61-82.
شریفی، آرش، علیاری شوره دلی، مهدی، و تشنه لب، محمد (1389). معرفی سیستم فازی شبه چند جملهای تاکاگی ـ سوگنو ـ کانگ با کاربرد در شناسایی سیستم و کلاسبندی الگو. مجله کنترل، 4(3)، 15-28.
شینگ، راجر؛ تسای، سون؛ می، زوتانی (1390). محاسبات نرم و عصبی فازی. (سعید ستایشی و شهابالدین شمشیربند، مترجمان). پژوهشگاه علوم و فنون هستهای.
صوفی مجیدپور، مسعود و موسوی، سیدعلی (1394). طراحی مدل اعتبارسنجی و پیشبینی ریسک اعتباری مشتریان بانکها مطالعه موردی بانک دی، کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی.
فلاح شمس، میرفیض؛ مهدوی راد، حمید (1391). طراحی مدل اعتبارسنجی و پیشبینی ریسک اعتباری مشتریان تسهیلات لیزینگ (مورد مطالعه: شرکت لیزینگ ایران خودرو). پژوهشنامه اقتصادی، 12(44)، 213-234.
محمدی اقدم، یوسف (1393). اعتبارسنجی مشتریان حقوقی بانک جهت شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر ریسک نکول تسهیلات، بیست و چهارمین همایش سالانه سیاستهای پولی و ارزی.
مرادی، کیومرث؛ نیلی پور طباطبایی، سید اکبر (1394). بررسی نقش بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه فعالیتهای اقتصادی کشور، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
ملاابراهیم لو، محمدحسین (1384). تدوین یک مدل رتبهبندی اعتباری برای مشتریان حقوقی بانک سامان، پایـان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، تهران: دانشگاه شریف.
References
Abdali Mohammadi, F. & Alivand, M. (2016). A comprehensive study of bank customer assessment and presentation of a validation method with data mining and fuzzy logic techniques, first national conference of new approaches in electrical and computer engineering, Khorramabad. (in Persian)
Abdou, H. A. (2009). Genetic programming for credit scoring: The case of Egyptian public sector banks. Expert systems with applications, 36(9), 11402-11417.
Altman E. I. (1968). Financial ratios, discriminant analysis, and the prediction of corporate bankruptcy. Journal of Finance, 25(4), 589-609.
Altman, E. I., & Sabato, G. (2007). Modeling credit risk for SMEs: Evidence from the US market. Abacus, 43(3), 332-357.
Anwari Rostami, A.A., Baqaei, V., Ghorbani, S., & Masoumi, J. (2011). Application of fuzzy-statistical expert system in analysis and management of cash flows under conditions of uncertainty. Organizational Resource Management Research, 1(4), 1-30. (in Persian)
Asmuni, H. (2008). Fuzzy Methodologies for Automated University Timetabling Solution Construction and Evaluation. Ph.D. Thesis. University of Nottingham, UK.
Barzdeh, S. M. & Taghavifard, M. (2013). Design and development of a law-based fuzzy expert system for credit evaluation of commercial companies' customers (case study: Alborz Distribution and Broadcasting Company). Business Administration, 5(2), 17-46.
(in Persian)
Basel Committee on Banking Supervision (2000). Credit Rating & Complementary sources of Credit Quality Information. Working Paper no3.
Beaver, W. (1966). Financial Ratios as Predictors of Failure. Empirical Research in Accounting. Selected Studies, 4, 71–111.
Behrens, E, & Awaranek, P.M H. (1995). Manual for the preparation of industrial Feasibility Studies. UNIDO Publication.
Bekhet, H.A., & Eletter, S.F.K. (2014). Credit risk assessment model for Jordanian commercial banks: Neural scoring approach. Review of Development Finance, 4(1), 20-28.
Beykzadeh, J., Aghazadeh, G. & Aghazadeh, M. (2014). Investigating factors affecting credit risk and prioritizing credit scoring criteria (6C) of bank customers using AHP technique: a case study of National Bank of West Azarbaijan province. Trend (Economic Research Trends), 21(68): 121-150. (in Persian)
Brown, M., Degryse, H., Höwer, D., & Penas, M. F. (2012). How do banks screen innovative firms? Evidence from start-up panel data. Evidence from start-up panel data, 12-032.
Bryant, K. (2001). ALEES: an agricultural loan evaluation expert system. Expert systems with applications, 21(2), 75-85.
Chen, F. L. & Li, F. C. (2010). Combination of feature selection approaches with SVM in credit scoring. Expert systems with applications, 37(7), 4902-4909.
Chen, Y. Y., Lin, Y. H., Kung, C. C., Chung, M. H., & Yen, I. (2019). Design and implementation of cloud analytics-assisted smart power meters considering advanced artificial intelligence as edge analytics in demand-side management for smart homes. Sensors, 19(9), 2047.
Danesh, P. (2017). Designing a customer credit scoring model with a neural network approach (case study of Parsian Bank). The first international conference on new research achievements in management, accounting, economics, and industrial engineering with an emphasis on resilience economy, Sari. (in Persian)
Dang, G., Lai, K.K. & Yen, J. (2010). Credit scorecard based on logistic regression with random coefficients, Procedia Computer Science, 1(1), 2469-2478.
Darlington, K. (2000). The essence of expert systems. Prentice-Hall.
Dehmardeh, N., Shahraki, J., Saifuddin Pour, S. & Esfandiari, M. (2012). Validation of bank customers using the credit scoring approach: a case study of Sepeh Bank branches in Zahedan, Public Management Research. 5(18), 135-152. (in Persian)
Eghbali, A., Razavi Haji Agha, S.H., & Amouzad Mehdirji, H. (2017). Comparative evaluation of the performance of genetic algorithm merit functions in customer credit scoring. Industrial Management, 9(2), 245-264. (in Persian)
Falahpour, S. & Eram, A. (2016). Predicting the financial helplessness of companies using Ant colony optimization algorithms. Financial research. 18(2), 368-347. (in Persian)
Fallah Shams, M., Mahdavi Rad, H. (2011). Designing a validation model and predicting the credit risk of customers of leasing facilities (case study: Iran Khodro Leasing Company). Economic Research Journal, 12(44), 213-234. (in Persian)
Heidarpour, F. & Karzebhi, M. (2007). Designing a model for validating legal clients of the bank using the 5C criteria. Financial Knowledge of Securities Analysis, 2(2), 135-154.
(in Persian)
Holland, J. H. (1975). Adaptation in Natural and Artificial Systems. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Hosseini, V. & Daneshgar, V. (2015). Presenting a new framework of credit scoring system based on support vector machine for credit risk management in banks and financial institutions, International Research Conference on Engineering, Science and Technology, Istanbul. (in Persian)
Jacobson, T. & Roszbach, K. (2003). Bank lending policy, credit scoring, and value-at-risk. Journal of banking & finance, 27(4), 315-633.
Jamshidi, S. (2007). Customer credit scoring methods, Monetary and Banking Research Institute, Central Bank of Iran. (in Persian)
Jang, J. R. (1991). Fuzzy Modeling Using Generalized Neural Networks and Kalman Filter Algorithm, AAAI'91: Proceedings of the ninth National conference on Artificial intelligence, (2), 762–767.
Jiang, H. & Ruan, J. (2010). Investment risks assessment on high-tech projects based on analytic hierarchy process and BP neural network. Journal of networks, 5(4), 393.
Khorrami, A., Taghavifard, M.T. & Khatami Firouzabadi, M.A. (2020). Assessing the credit risk of applicants for bank facilities using case-based reasoning (CBR). Industrial Management Studies, 18(59), 116-79. (in Persian)
Lee, H.K.H. (2008). Model selection for consumer loan application data. Technical report: 650. Carnegie Mellon University. Department of Statistics.
Louzada, F., Ferreira-Silva, P. H., & Diniz, C. A. (2012). On the impact of disproportional samples in credit scoring models: An application to a Brazilian bank data. Expert Systems with Applications, 39(9), 8071-8078.
Marques, A. I., Garcia, V. & Sanchez, J. S. (2013). A literature review on the application of evolutionary computing to credit scoring. Journal of the Operational Research Society, 64(9), 1384–1399.
Mohammadi Aghdam, Y. (2014). Validation of bank's legal clients to identify variables influencing the risk of facility default, 24th annual conference on monetary and foreign exchange policies. (in Persian)
Molla Ibrahim Lou, M.H. (2005). Development of a credit scoring model for legal customers of Saman Bank, Master's thesis in economics, Tehran: Sharif University. (in Persian)
Moradi, K., Nilipour Tabatabaei, S.A. (2015). Investigating the role of small and medium enterprises in the development of the country’s economic activities, the first international conference on management, economics, accounting, and educational sciences.
(in Persian)
Raee, R. & Soroush, A. (2012). Validation of small and medium legal clients of banks using logit and probit models. Economic Research Journal, 12(44), 131-145. (in Persian)
Shao, S. P., Shao, L. P. (1998). Mathematics for Management and Finance, Eight Edition, South-Western College Publishing.
Shariat Panahi, S.M. (2008). Presenting a model for validating customers in Sanat and Mine Bank. Financial accounting empirical studies, 6(21), 61-82. (in Persian)
Sharifi, A., Aliari Shureh deli, M., and Teshneh Lab, M. (2010). Introduction of Takagi-Sugeno-Kang pseudo-polynomial fuzzy system with application in system identification and pattern classification. Journal of Control, 4(3), 15-28. (in Persian)
Shing, R. & Tsai, S., Zotani (2011). Soft computing and fuzzy neural networks. (Saeed Satayshi and Shahabeddin Shamshirband, translators). Research Institute of Nuclear Sciences and Technologies. (in Persian)
Sufi Majidpour, M. & Mousavi, S.A. (2014). Designing an assessment model and predicting the credit risk of bank customers, a case study of Bank Day, International Conference on Engineering and Applied Sciences. (in Persian)
Tam, K. Y., & Kiang, M. Y. (1992). Managerial applications of neural networks: the case of bank failure predictions. Management Science, 38(7), 926-947.
Thomas, L. C. (2000). A Survey of Credit and Behavioral Scoring: Forecasting Financial Risk of Lending to Consumers. International Journal of Forecasting, 16(2), 149-172.
United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) report, 2015.
Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information and control, 8(3), 338-353. (in Persian)
Zadeh, L. A. (2008). Fuzzy logic. Scholarpedia, 3(3), 1766.