تاثیر عدم اطمینان بالای بازار بر حجم معاملات غیرعادی در پنجره اعلام سود فصلی: نقش تعدیلی اطلاعات سطح بازار و اندازه شرکت

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری ، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 استادیار حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

3 کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22059/frj.2025.382435.1007644

چکیده

هدف: واکنش سرمایه‌گذاران به اخبار منتشره در بازار در تغییرات حجم معاملات یا قیمت سهام قابل مشاهده است. به نحوی که انتظار می‌رود پس از انتشار اعلامیه‌های سود، حجم غیرعادی معاملات سهام ایجاد شود. عدم اطمینان در بازار نیز از عواملی است که می‌تواند تغییرات حجم معاملات سهام در پنجره اعلام سود را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا در شرایط عدم اطمینان، سرمایه‌گذاران درباره تداوم جریان‌های نقدی و سودآوری شرکت تردید دارند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر عدم اطمینان بالای بازار بر حجم معاملات غیرعادی در پنجره اعلام سود با در نظر گرفتن نقش تعدیلی اطلاعات سطح بازار و اندازه شرکت است.

روش: در این مطالعه برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از داده‌های ترکیبی و روش رگرسیون و نرم افزار Eviews12 استفاده شده است. نمونه آماری شامل 127 شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1392 تا 1401 است.

یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ اول نشان داد عدم اطمینان بازار بر حجم معاملات غیرعادی در پنجره اعلام سود تاثیر مثبت و معناداری دارد. به بیان‌دیگر، در شرایطی که عدم اطمینان بالایی در بازار وجود دارد، انتشار اعلامیه‌های سود باعث افزایش حجم معاملات غیرعادی در پنجره اعلام سود می‌شود. طبق نتایج فرضیه دوم، عدم اطمینان بالای بازار در شرکت‌های کوچک و بزرگ تاثیر معناداری بر حجم معاملات غیرعادی در پنجره اعلام سود ندارد. نتایج آزمون فرضیه سوم نیز نشان داد برخلاف انتظار، در شرایط عدم اطمینان بالای بازار حجم معاملات غیرعادی در پنجره اعلام سود در شرکت‌هایی با اطلاعات سطح بازار بالاتر، بیشتر از شرکت‌هایی با اطلاعات سطح بازار پایین نیست.

نتیجه‌گیری: مطابق با نتایج، زمانی که عدم اطمینان بالایی در بازار وجود دارد، با دریافت اطلاعات از اعلام‌ سود، ارزیابی‌های سرمایه‌گذاران از جریان‌های نقدی آتی به‌روزرسانی شده و منجر به افزایش حجم معاملات غیرعادی می‌شود. همچنین اندازه شرکت‌ها تاثیر عدم اطمینان بالای بازار بر حجم معاملات غیرعادی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. این نتیجه می‌تواند بدین علت باشد که عدم اطمینان بازار بر حجم معاملات غیرعادی به شکل یکنواختی بین شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد و شرکت‌های کوچک و بزرگ ممکن است سطح مشابهی از معاملات غیرعادی را به دلیل واکنش‌های کلی در بازار، نه به دلیل اندازه شرکت، تجربه کنند. همچنین سوگیری‌های رفتاری یا وجود عوامل اثرگذار دیگر بر حجم معاملات سهام، می‌تواند تاثیر اندازه را محدود می‌‌کند. در شرکت‌هایی با سطح اطلاعات پایین در بازار، عدم اطمینان بالای بازار بر حجم معاملات غیرعادی تاثیر مثبت و معنادار دارد ولی در شرکت‌هایی با سطح اطلاعات بالا در بازار، تاثیر معناداری مشاهده نشد. این نتیجه می‌تواند ناشی از این موضوع باشد که در شرکت‌های با سطح اطلاعات بالا در بازار، منابع اطلاعاتی زیادی وجود دارد که قبل از انتشار اعلامیه‌های سود، اطلاعات به بازار منتقل می‌شود و اعلام سود شرکت‌ها احتمالاً اطلاعات جدیدتری به بازار مخابره نمی‌کند ولی در مقابل، در شرکت‌هایی که اطلاعات سطح بازار آنها کم است، اعلامیه‌های سود در شرایط عدم اطمینان بالای بازار می‌تواند دربردارنده اخبار و اطلاعاتی برای به روز آوری انتظارات و تغییر حجم معاملات در پنجره اعلام سود باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Market Uncertainty on Abnormal Trading Volume Surrounding Quarterly Earnings Announcements: Moderating roles of Firm Size and Market-Level Information

نویسندگان [English]

  • Narges Hamidian 1
  • Alireza Rahrovi Dastjerdi 2
  • Arash Harouni 3
1 Assistant Prof. of Accounting, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 2. Assistant Prof. of Accounting, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 MSc. of Accounting, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Objective: The reaction of investors to market news is often reflected in changes in trading volume or stock prices. It is anticipated that earnings announcements will lead to abnormal trading volumes. Market uncertainty is another factor that can influence changes in trading volumes during the earnings announcement window. Because in conditions of uncertainty, investors may doubt the continuity of cash flows and the profitability of the company. This research aims to investigate the impact of high market uncertainty on abnormal trading volumes during the earnings announcement window, considering the moderating roles of market-level information and firm size.

Method: To address the research objectives, three hypotheses have been formulated. These hypotheses are designed to explore the impact of high market uncertainty on abnormal trading volumes during the earnings announcement window, considering the moderating roles of market-level information and firm size. Panel data and regression analysis were employed using Eviews12 software for data analysis and hypothesis testing. The statistical sample comprises 127 companies listed on the Tehran Stock Exchange from 2013 to 2022.

Findings: The results of the first hypothesis test indicate that market uncertainty has a positive and significant effect on the abnormal trading volumes during the earnings announcement window. Specifically, under conditions of high market uncertainty, the release of earnings announcements increases the abnormal trading volumes. The second hypothesis test results reveal that high market uncertainty does not significantly affect the abnormal trading volumes in small and large companies during the earnings announcement window. Contrary to expectations, the third hypothesis test results show that, under high market uncertainty, the abnormal trading volumes during the earnings announcement window is not greater in companies with higher market-level information compared to those with lower market-level information.

Conclusion: The results indicate that under high market uncertainty, earnings announcements lead to updated investor evaluations of future cash flows, resulting in increased abnormal transaction volumes. Additionally, firm size does not influence the effect of high market uncertainty on abnormal transaction volumes. This result can be due to Market uncertainty might influence transaction volume in a uniform way across firms. For example, during periods of high market uncertainty, both small and large firms could experience similar levels of abnormal trading due to overall market reactions, not due to firm-specific factors. Also, this phenomenon may be attributed to behavioral biases or other limiting factors. In companies with low market-level information, high market uncertainty significantly increases abnormal transaction volumes. However, in companies with high market-level information, no significant effect is observed. This may be because companies with high market-level information have multiple information sources that reach the market before earnings announcements, rendering the announcements less impactful. Conversely, in companies with low market-level information, earnings announcements under high market uncertainty provide new information that updates expectations and alters trading volumes during the earnings announcement window.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abnormal Trading Volume
  • Firm Size
  • Market-level Information
  • Market Uncertainty