جست‌وجوی اطلاعات مالی و غیر مالی و مدیریت هیجان خشم و ترس در سرمایه‌گذاران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

10.22059/frj.2024.360727.1007477

چکیده

هدف: در بازار سرمایه ایران، سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری، اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع مختلفی به‌دست می‌آورند. از طرفی، تصمیم‌گیری افراد از هیجان‌های مختلف تأثیر می‌پذیرد که آن از پیچیده‌ترین مسائل روان‌شناختی محسوب می‌شود. هیجان سرمایه‌گذاران بر چگونگی رفتار و تصمیم‌گیری آن‌ها تأثیر گذاشته و رفتار هیجانی آن‌ها، بازار سرمایه را دچار روند غیرعقلایی کرده است. هدف این پژوهش، بررسی هیجان سرمایه‌گذاران و اثر آن بر جست‌وجوی اطلاعات با نقش متغیر تعدیلگر توانایی مدیریت هیجان است.
روش: این پژوهش از منظر نتیجه، کاربردی است و نتایج آن می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران و سرمایه‌گذاران قرار گیرد. از لحاظ روش، توصیفی و از نظر منطق اجرا، قیاسی ـ استقرایی است. همچنین از لحاظ بُعد زمانی، در زمرۀ پژوهش‌های مقطعی به شمار می‌رود. این پژوهش، از نظر نوع داده کمّی و به‌روش سناریونویسی انجام شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌های استاندارد بوده است. همچنین تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و با نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت پی‌ال‌اس انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه سرمایه‌گذارانی تشکیل داده است که در سال ۱۴۰۱ در کشور مشغول به فعالیت بودند. روش نمونه‌گیری هدفمند و غیراحتمالی بود و افراد نمونه از میان سرمایه‌گذاران در دسترس انتخاب شد. روش اجرای این پژوهش به این صورت بوده است که در مرحله اول، از شرکت‌کنندگان خواسته شد که در مورد سرمایه‌گذاری در دو شرکت مختلف تصمیم‌گیری کنند. بعد از اینکه شرکت‌کنندگان از دو گزینۀ سرمایه‌گذاری مطلع شدند، اطلاعاتی دربارۀ شرکت مدنظر به آن‌ها ارائه و از آن‌ها درخواست شد که در خصوص سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند. اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری در سهام عبارت بود از: شرح عملیات شرکت، خلاصه اطلاعات مالی سال گذشته و داده‌های مالی مربوط به سه ماهۀ اول و دوم سال جاری و پیش‌بینی اجماع تحلیلگران برای سود هر سهم شرکت برای سه ماهه آینده و سال جاری.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هیجان ترس، بر رفتار سرمایه‌گذاران در زمان جست‌وجوی اطلاعات، تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی، شواهدی از اثر منفی و معنادار هیجان خشم بر رفتارسرمایه‌گذاران در زمان جست‌وجوی اطلاعات به‌دست آمد. همچنین، نتایج از رد شدن اثر تعدیل‌کنندگی مدیریت هیجان، بر رابطه بین هیجان ترس و رفتار سرمایه‌گذاران در زمان جست‌وجوی اطلاعات حکایت می‌کند؛ در حالی‌که اثر تعدیل‌کنندگی مدیریت هیجان بر رابطه بین هیجان خشم و رفتار سرمایه‌گذاران در زمان جست‌وجوی اطلاعات مثبت و معنادار است.
نتیجه‌گیری: با توجه به این پژوهش، می‌توان دریافت که هیجان ترس و خشم سرمایه‌گذاران بر جست‌وجوی اطلاعات تأثیرگذار است، در واقع زمانی که شخص از موضوع تصمیم و نتیجۀ آن بترسد، به اطلاعات اضافی برای کسب اطمینان بیشتر نیاز پیدا می‌کند و به‌اصطلاح با محافظه‌کاری بیشتر تصمیم‌گیری می‌کند. از طرف دیگر، سرمایه‌گذارانی که هیجان خشم را تجربه می‌کنند، نسبت به افراد دیگر تمایل کمتری به تقاضا برای اطلاعات جدید دارند و اطلاعات به‌دست‌آورده را کمتر پردازش می‌کنند و در نهایت، به تصمیم‌گیری عجولانه اقدام می‌کنند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Financial and Non-Financial Information Seeking: The Role of Managing Anger and Fear in Investment Strategies and Decision-making

نویسندگان [English]

  • Vahid Oskou 1
  • Sahar Yousefizadeh 2
  • Fatemeh Asnad 2
1 Assistant Prof., Department of Accounting, Faculty of Administrative and Economic Sciences, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Faculty of Economy Science, Mazandaran, University , Babolsar, Iran.
چکیده [English]

Objective
In Iran's capital market, investors get the information they need to make decisions from various sources. Affected by different emotions, decision-making is considered one of the most complex psychological issues. Investors' excitement influences how they behave and make decisions. Their emotional behavior may cause the capital market to undergo irrational processes. This study aims to examine the relationship between investors' excitement and their information search behaviors, with the ability to manage emotions serving as a moderating variable.
 
Methods
From an applied research perspective, the results can be valuable for both researchers and investors. Methodologically, the study is descriptive and follows a deductive-inductive research logic. In terms of its temporal scope, it can be classified as cross-sectional research. This research is quantitative and employs a scenario-writing method. The data was collected using standard questionnaires. Data analysis was conducted using structural equation modeling and the software programs SPSS and Smart PLS. The statistical population in this research consists of all the investors who are active in the country in 2022. The sampling method was purposeful and non-probability, with participants selected from among available investors. The scenario execution method involved the following steps: In the first stage, participants were asked to make investment decisions between two different companies. After being presented with the investment options, participants received information about each company. This information included a description of the company's operations, a summary of the previous year's financial performance, financial data for the first and second quarters of the current year, and analysts' consensus forecasts for the company's earnings per share for the upcoming quarter and the current year.
 
Results
The research findings reveal that the emotion of fear has a positive and significant effect on investors' behavior during information searches. Conversely, anger has a negative and significant impact on this behavior. Additionally, the results show that emotion management does not significantly moderate the relationship between fear and investors' information-seeking behavior. However, emotion management does have a positive and significant moderating effect on the relationship between anger and investors' information-seeking behavior.
 
Conclusion
It can be concluded that both fear and anger significantly influence investors' information-seeking behavior. When investors are fearful about a decision and its outcome, they seek additional information to boost their confidence. This often leads to more conservative decision-making. Conversely, investors experiencing anger are less inclined to seek new information or process the information they have and are more likely to make hasty decisions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anger emotion
  • Fear emotion
  • Information search
  • Investors' behavior
  • Investors' decision making
امیرقدسی، سیروس؛ بنیادی نائینی، علی (1397). بررسی رابطه هوش هیجانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران). مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 9(35)، 105- 133.
پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (1400). اهمیت هوش هیجانی در موفقیت و تقویت آن. بازبینی شده در 17 آذر 1400. https://www.sid.ir/Blog/Post/70909
توانگر مروستی، زهرا؛ محمدی‌فر، محمدعلی؛ امین بیدختی، علی اکبر (1399). طراحی مدل ساختاری عدالت سازمانی، تعیین پیشایندها (جو سازمانی، هوش هیجانی، ارزش‌های اخلاقی سازمان) و پیامدها (کارآفرینی سازمانی). مجله روان‌شناختی، 19(86)، 171- 181.
تهرانی، زهرا (1401، مرداد). اصلاح بازار سهام و چرخه ترس و طمع. بازیابی در 10 مرداد. آدرس دسترسی: https://www.ibena.ir/news/127359/
جوکار، بهرام و رحیمی، مهدی (1392). اثر هیجان خشم و سبک‌های شناختی بر فرایند تصمیم‌گیری با واسطه‌گری تمایلات فراشناختی: ارائه مدلی یکپارچه در تصمیم‌گیری. فصلنامه روان‏شناسی تربیتی، 9(27)، 68- 96.
ذوالفقاری، رویا (1398). معاملات هیجانی، اصلی‌ترین عامل افت شاخص بورس.
رحیمی، حمید و آقابابایی، راضیه (1398). تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت نیروی انسانی: نقش واسطه‌ای انگیزش درونی (مطالعۀ موردی: کارکنان دانشگاه کاشان). دوفصلنامه علمی کارافن، 16(2)، 121- 140.
زارعی، سحر؛ غرایاق زندی، حسن؛ نظری طبا، نوری و محبی، محمود (1397). رابطۀ بین ابعاد نهایی خواهی و راهبردهای تنظیم هیجان در تکواندوکاران نخبه. مجله علوم روا‌ن‌شناختی، 17(66)، 271- 284.
شالچی، بهزاد؛ تنگستانی زاده، فریده؛ پرنیان خوی، مریم و یاقوتی آذری، شهرام (1396). رابطۀ هوش هیجانی، وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد با نقش واسطه‌ای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در دانشجویان. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 11(42)، 71- 92.
 
References
Amirghodsi, S. & Bonyadi Naenie, A. (2018). Investigating the relationship between emotional intelligence, organizational commitment and job satisfaction of employees with the demographic factors (case: Iranian Central Oil Fields Company (ICOFC)). Human Recourse Management in the oil industry, 9(35), 105-133.  (in Persian)
Blay, A. D., Kadous, K. & Sawers, K. (2012). The Impact of Risk and Affect on Information Search Efficiency. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 117 (1), 80–70.
Breaban, A. & Noussair, C. N. (2018). Emotional State and Market Behavior. Review of Finance, 22 (1), 279–309.
CFI. 2022. Behavioral Finance (How processing errors and biases impact investors). https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/trading-investing/behavioral-finance/
Chatterjee, S., Gao, X., Sarkar, S. & Uzmanoglu, C. (2019). Reacting to the scope of data breach: The differential role of fear and anger. Journal of Business Research, 11, 183-193.
 Chen, Y., Zhu, S. & He, H. (2021). The Influence of Investor Emotion on the Stock Market: Evidence from an Infectious Disease Model. Discrete Dynamics in Nature and Society. https://doi.org/10.1155/2021/5520276
Cheng, Y. Y., Tung, W. F., Yang, M. H. & Chiang, C. T. (2019). Linking relationship equity to brand resonance in a social networking brand community. Electronic Commerce Research and Applications, 35, 100849.
Cote, S. (2014). Emotional Intelligence in Organizations.Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1 (1), 459–488.
Dinet, J., Chevalier, A. & Tricot, A. (2012). Information search activity: An overviewLa recherche d’information: UN panorama. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 62 (2), 49-62.
Duggan, W. (2016, December 13). Emotional Intelligence, Not IQ, Is Most Important for Investors. US News. https://money.usnews.com/investing/articles/2016-12-13/forinvestors- emotional-intelligence-is-as-important-as-iq
Erickson, D. (2020). How Mood and Cues Regarding Information Subjectivity Influence Investor Effort to Process Financial Information. Advances in Accounting Behavioral Research.
Fang, B., Ye, Q., Kucukusta, D. & Law, R. (2016). Analysis of the perceived value of online tourism reviews: Influence of readability and reviewer characteristics. Tourism Management, 52, 498-506.
Harmon-Jones, C. B. Bastian & E. Harmon-Jones. (2016). The Discrete Emotions Questionnaire: A New Tool for Measuring State Self-Reported Emotions. PLoS One, 11(8), e0159915.
Hassan, E., Shahzeb, F., Shaheen, M., Abbas, Q. & Hameed, Z. (2013). Impact of Affect Heuristic, Fear and Anger on Decision Making of Individual Investor: A Conceptual Study. World Applied Sciences Journal.23.510-514.
Hoewe, J. & Parrott, S. (2019). The power of anger: How emotions predict information seeking and sharing after a presidential election. Atlantic Journal of Communication, 27(4), 272-283.
IFRS. (2021). Investor Centre. https://www.ifrs.org/investor-centre/
Jowkar, B. & Rahimi, M. (2013). The Effect of Anger and Cognitive Styles on Decision Making Process with the Mediating Role of Metacognitive Dispositions: An integrated Model in Decision Making. Educational Psychology, 9(27), 68-96. (in Persian)
Kumar, N. (2019, Aug 21). Emotional Intelligence theory of Daniel Goleman's, Concept of emotional intelligence, Origin of emotional intelligence. https://www.linkedin.com/pulse/emotional-intelligence-theory-daniel-golemans-concept-navin-kumar
Kundi, Y. M. & Badar, K. (2021). Interpersonal conflict and counterproductive work behavior: the moderating roles of emotional intelligence and gender. International Journal of Conflict Management, 32(3), 514-534.
Lench, H. C., Flores, S. A. & Bench, S. W. (2011). Discrete Emotions Predict Changes in Cognition, Judgment, Experience, Behavior, and Physiology: A Meta-Analysis of Experimental Emotion Elicitations. Psychological Bulletin, 137 (5), 834–55.
Lerner, J. S. & Tiedens, L.Z. (2006). Portrait of the Angry Decision Maker: How Appraisal Tendencies Shape Anger’s Influence on Cognition. Journal of Behavioral Decision Making 19 (2), 115–137.
Lerner, J. S., Li, Y., Valdesolo, P. & Kassam, K.S. (2015). Emotion and Decision Making. Annual Review of Psychology, 66 (1), 799–823.
Lerner, J., Han, S. & Keltner, D. (2007). Feelings and Consumer Decision Making: Extending the AppraisalTendency Framework. Journal of Consumer Psychology, 17 (3), 181–187.
Lopatovska, I. & Arapakis, I. (2011). Theories, methods and current research on emotions in library and information science, information retrieval and human–computer interaction. Information Processing & Management, 47 (4), 575–592.
Luxianto, R., Arief, U. & Prasetyo, M. B. (2020). Day-of-the-Week Effect and Investors’ Psychological Mood Testing in a Highly Mispriced Capital Market. Journal of Indonesian Economy and Business, 35(3), 257-269.
Masson, M., Lamoureux, J. & De Guise, E. (2020). Self-reported risk-taking and sensation-seeking behavior predict helmet wear amongst Canadian ski and snowboard instructors. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 52(2), 121.
Miller, D. )2018, January 31). Why Financial Intelligence Is so Emotional: The Emotional Intelligence Aspect of Financial Services. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-human-side-finance/201801
Ouyang, Z., Sang, J., Li, P. & Peng, J. (2015). Organizational justice and job insecurity as mediators of the effect of emotional intelligence on job satisfaction: A study from China. Personality and Individual Differences, 76, 147-152.
Rahimi, H. & Aghababaei, R. (2020). The effect of authenic leadership on human resource creativity: Mediating role of internal motivation (Case study: staff in University of Kashan). Karafan Quarterly Scientific Journal, 16(2), 121-140. (in Persian)
Ryan, R.M. (2006). Motivation and Emotion: A New Look and Approach for Two Reemerging Fields. Motivation and Emotion, 31(1), 1-3.
Salovey, P. & Mayer D. (1990). Emotional Intelligence .Imagination, Cognition, and Personality. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Scientific Information Database of Academic Jihad. (2021). The importance of emotional intelligence in success and strengthening it. Retrieved on December 8, 2021, from https://www.sid.ir/Blog/Post/70909 (in Persian)
 Shalchi, B., Tangestanizadeh, F., Parnian khoy, M., Yaghouti Azari, Sh. (2017). The Relationship of emotional intelligence and socioeconomic status with vulnerabil to addiction in University Students: the mediating role of basic psychological needs. Research on Addiction, 11(42), 71-92. (in Persian)
Talakai, J., Erickson, D. & Kim, K. (2020). Investment Sentiment, Information Demand, and Price Discovery. Working Paper, Utah State University. https://doi.org/10.1080/15427560.2020.1786386
Tavangarmarvasti, Z., Mohmadifar, A. & Aminbaidokhti, A. (2020). Designing a structural model of organizational justice, determining antecedents (organizational climate, emotional intelligence, organizational ethical values) and outcomes (organizational entrepreneurship). Journal of Psychological Science.19(86),171-181. (in Persian)
Tehrani, Z. (2022, Agust 1). Stock market reform and the cycle of fear and greed. https://www.ibena.ir/news/127359/ (in Persian)
Williams, G. (2020). Duress and loss of control: fear and anger in excusatory defences. Northern Ireland Legal Quarterly, 71, 401- 436.
Wynes, M. J. (2021). Anger, Fear, and Investor’s Information Search Behavior. Journal of Behavioral Finance, 22(4), 403-419.
Wynes, M.J. (2020). Anger, Fear, and Investor’s Information Search Behavior. Journal of Behavioral Finance, 22 (4), 403-419. https://doi.org/10.1080/15427560.2020.1786386.
Zarei, S., Gharayagh Zandi, H., Nazaritaba, N. & Mohebi, M. (2018). The relationship between dimension of perfectionism and emotion eegulation strategies in elite Taekwondo athletes. Journal of psychological science, 17(66), 271-284. (in Persian)
Zulfiqari, R. (2019, December 29). Emotional trading is the main reason for the fall of the stock market index. (in Persian)