مبانی تئوریک و کاربردی تصاحب و ادغام شرکت‌ها

نویسندگان

چکیده

یکی از استراتژی‌ها و ابزارهای رشد و توسعه شرکت‌ها، تصاحب و ادغام شرکت‌ها است. انگیزه و دلایل متعددی، مدیران شرکت‌ها را به اتخاذ استراتژی مذکور تشویق می‌کند که از جمله‌ آنها کسب هم‌افزایی در راستای افزایش ثروت صاحبان سهام است. در این مقاله سعی شده است مبانی تئوریک و تحقیقاتی تصاحب و ادغام شرکت‌ها و رویکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی مشتمل بر مطالعه رفتار قیمتی سهام، مطالعه صورت‌های مالی، افکارسنجی مدیران و مطالعه موردی به تفصیل بیان می‌شود. یکی دیگر از بخش‌های مهم این مقاله، ارائه خلاصه تحقیقات علمی و پژوهشی محققین است. تحقیق‌های مذکور شاخص‌های متفاوت ارزیابی و نتایج علمی معاملات در کشورهای مختلف را بیان می کنند. با استفاده از مبانی تئوریک و شاخص‌ها و نتایج بیان شده در تحقیق‌های مذکور و با الگوبرداری و بومی‌سازی، پژوهش‌های مرتبط با تصاحب و ادغام شرکت‌ها در ایران را می توان انجام داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

The purpose of this article is to explain the theoretical foundation of the mergers and acquisitions strategy. One of the corporate level strategies (as a mean of growth) is the mergers and acquisitions strategy. Many motivations and aims like creating synergy for maximizing the shareholder's wealth inspire the managers to make and follow this strategy. We express four research approaches including event studies, accounting studies, surveys of executives and case study.
At the end of this paper we report the summary of mergers and acquisitions applied researches. These results indicate that there are different evaluation measures of mergers and acquisitions in different countries. With these theoretical foundations and the evaluation approaches and summary of researches, Iranian researchers can examine mergers and acquisitions transaction in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Friendly and hostile takeovers
  • Mergers and acquisitions
  • Strategic and financial Takeovers
  • Takeover