دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
یادداشت سر دبیر
FA
علی
جهانخانی
51367415
https://jfr.ut.ac.ir/article_14127.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14127_f3b57cbfbccb058aec0cde197c3b2af4.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
بررسی و نقد انواع شاخص های نقدینگی شرکت ها
FA
دکتر علی
جهانخانی
68985243
دکتر محمد
طالبی
87748489
در این مقاله شاخص های نقدینگی که در دو دسته شاخص های سنتی نقدینگی و شاخص های نوین نقدینگی تقسیم شده اند مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش شاخص های سنتی ‘ به نسبت جاری و آنی توجه شده و ضمن بیان نقاط ضعف و ایرادات آنها به ارائه پیشنهادهایی برای قابل استفاده کردن این شاخص ها پرداخته ایم . در بخش شاخص های نوین ‘ شاخص هایی همچون شاخص فراگیر نقدینگی ‘ شاخص تطبیق سررسید‘ شاخص مانده نقدی خالص‘ شاخص لامبا ‘ شاخص دوره تبدیل وجه نقد تعدیل نشده و نهایتاٌ شاخص میانگین موزون دوره تبدیل وجه نقد(دوره تبدیل وجه نقد تعدیل شده) معرفی و مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. هدف مقاله این است که موارد استفاده هر کدام از این شاخص ها و نقاط ضعف و قوت آنها را بیان نماید.
نتیجه گیری کلی مقاله این است که هر کدام از شاخص ها یک یا چند بعد از ابعاد نقدینگی را نادیده می گیرند که این امر ناشی از تعریف آنها از نقدینگی بوده و یا ناشی از پیچیدگی لحاظ کردن همه ابعاد نقدینگی در یک مدل معین می باشد. به هر حال اگر مدلی ارائه شود که کلیه ذخایر نقدی مثل موجودی نقد و شبه نقد و ارقام خارج ترازنامه و جریان های نقدی مورد انتظار آینده را مد نظر قرار دهد و علاوه بر آن فاصله زمانی دریافتی و پرداختی ها هم مورد توجه داشته باشد می تواند رافع این مشکلات باشد
شاخص تطبیق سررسید,شاخص دوره تبدیل وجه نقد تعدیل نشده,شاخص لامبا,شاخص مانده نقدی خالص,شاخص میانگین موزون,شاخص های سنتی نقدینگی,شاخص های فراگیر نقدینگی,شاخص های نقدینگی,شاخص های نوین نقدینگی,نسبت جاری و آنی
https://jfr.ut.ac.ir/article_14128.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14128_d9e6254d6f238e47c95d8b1ddad16d5e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
ارزیابی شرکت های سرمایه گذاری مادر بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
FA
فرشاد
هیبتی
43552162
شرکت های سرمایه گذاری مادر نقش چشمگیری در بازار سرمایه ایفا می نمایند. ارزیابی اینگونه نهادهای مالی مستلزم شناسایی عوامل متعددی می باشد به طوری که فرایند تصمیم گیری با پیچیدگی ها و دشوارهایی توام می گردد.
در این تحقیق ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص عملکرد شرکت های سرمایه گذاری مادر با استفاده از تکنیک های پیشرفته آماری و پژوهش عملیاتی انجام پذیرفته است.
بکارگیری گسترده نرم افزارهایی همچون Expert choice, statgraphics بستر مناسب و قابل اعتمادی را برای ارزیابی های جامع و ادواری فراهم آورده است.
تصمیم گیری,فرایند ارزیابی چند عاملی,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,مدل های تصمیم گیری,معیارهای ارزیابی
https://jfr.ut.ac.ir/article_14129.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14129_9f1f6dbb9d509d138772accc1e033ca4.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
مدل های برنامه ریزی آرمانی در انتخاب پرتفولیوی بهینه
FA
دکتر غلامرضا اسلامی
بیدگلی
71331981
احمد
تلنگی
83888835
برنامه ریزی آرمانی از کاربردی ترین تکنیک های تحقیق در عملیات است که برای اولین بار در سال 1961 توسط چارنز و کوپر ارائه گردید. در برنامه ریزی آرمانی (GP) راه حرکت همزمان به سوی چندین هدف (حتی متضاد با هم) مهیا می گردد. اگر چه مدل برنامه ریزی کوادراتیک مارکویتز معتبرترین مدل برای انتخاب پرتفولیوی اوراق بهادار می باشد‘ لیکن به خاطر مشکلات محاسباتی و فنی و همچنین عدم در نظر گرفتن خواسته های شخص سرمایه گذار در مدل وی ‘ صاحبنظران تئوری های مالی مدل های متنوعی را برای این انتخاب ارائه نموده اند.
در این مقاله ما ابتدا به سیر تکاملی مدل های پیشنهادی انتخاب پرتفولیوی بهینه که در ادبیات مالی رایج می باشند‘ می پردازیم و سپس با بیان نقاط ضعف و قوت هر یک از مدل های فوق به مدل های برنامه ریزی آرمانی اشاره می نماییم . در پایان به نتیجه گیری از
انتخاب پرتفولیو,برنامه ریزی آرمانی,تئوری قیمت گذاری آربیتراژ,تابع مطلوبیت,ترجیحات سرمایه گذار,دارایی های سرمایه ای,ریسک,عایدی,مدل تک شاخصی,مدل قیمت گذاری,مدل کوواریانس,مرز کارا,میانگین,واریانس
https://jfr.ut.ac.ir/article_14130.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14130_25bff7e2bb631d4264e281c7eff4c77e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
شناخت ابعاد نظام مالی در انگلستان
FA
دکتر محمد اسماعیل فدایی
نژاد
11852678
در این مقاله اجزاء یک سیستم مالی پیشرفته شامل مشارکت کنندگان در سیستم ‘ انواع اوراق بهادار ‘ انواع بازارها‘ تنظیم داد و ستد و مقررات حاکم بر سیستم مالی مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور بررسی دقیق و کاربردی تر موضوعات مطروحه نظام مالی کشور انگلستان مورد توجه قرار گرفته است و بازارهای مالی در این کشور شامل بازار پول‘ بازار اوراق قرضه و بازار سهام تشریح گردیده است.
اوراق بهادار,بازاری مالی,سیستم مالی
https://jfr.ut.ac.ir/article_14131.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14131_a77de9eb5b801faf6680c2950262a533.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
الگوی قیمت گذاری برگ های اختیار معامله اوراق بهادار
FA
امید پور
حیدری
94481538
مهم ترین وظیفه بورس اوراق بهادار ‘ ایجاد یک بازار کارآ برای قیمت گذاری عادلانه اوراق بهادار می باشد. این وظیفه از طریق خبرگان مالی اعمال می شود. خبرگان مالی اطلاعات مورد نیاز برای قیمت گذاری را بر اساس مدل های قیمت گذاری که بر پایه مفروضات صحیح و مطابق بازار طراحی شده است بدست می آورند. انواع اوراق مالی قابل معامله در بورس اوراق بهادار سهام عادی‘ اوراق قرضه ‘ اختیار معامله اوراق بهادار و قراردادهای آتی می باشد. در این مقاله سه مدل قیمت گذاری اختیار معامله اوراق بهادار شامل مدل توزیع یکنواخت قیمت سهام‘ مدل توزیع دو جمله ای قیمت سهام و مدل توزیع نرمال لگاریتمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
اختیار معامله اوراق بهادار,اوراق قرضه,بورس اوراق بهادار,مدل های قیمت گذاری
https://jfr.ut.ac.ir/article_14132.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14132_cdc7ce14da445af124406ce9c707fee2.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
مدیریت ریسک
ابعاد مدیریت ریسک: تعریف و کاربرد آن در سازمان های مالی
FA
جرج
پاکر
46981879
دکتر علی
پارسائیان
56566186
با توجه به سیستم اقتصادی و تغییرات مداوم در عوامل محیطی‘ موضوع مدیریت ریسک در نحوه اداره سازمان های مالی و خدماتی از اهمیت ویژه ای بر خوردار شده است. در دهه 1980 و 1990 مدیریت ریسک مورد توجه مقامات ارشد و اجرایی شرکت ها قرار گرفته . مدیریت ریسک می تواند همانند هر متغییر دیگری بر سود شرکت اثر بگذارد . شرکت هایی که بتوانند مسایل مربوط به ریسک را به خوبی اداره نمایند می توانند بر عوامل محیطی تسلط یابند. مدیریت برای افزایش ارزش شرکت می کوشد تا مجموع ارزش فعلی خالص جریان های نقدی آینده را به حداکثر برساند. تصمیمات مدیران شرکت ها بر افزایش یا کاهش ارزش شرکت ها اثر تعیین کننده ای دارد. از این نظر‘ تصمیمات مدیران باید به گونه ای باشد تا ارزش شرکت به بالاترین حد ممکن خود برسد.
در این مقاله ریسک بازار سرمایه و ریسک بازار محصول در سازمان های مالی که بیشترین تأثیر را بر ارزش شرکت ها دارد به طور مشروح مورد بررسی قرار گرفته است
انواع ریسک,ریسک,ریسک تجاری,ریسک مالی,مدیریت ریسک
https://jfr.ut.ac.ir/article_14133.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14133_37cea6c60035337cce3fa89b7e9050c8.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
مطالعات مالی : نگاهی دوباره
نگاهی بر پایان نامه های تحصیلی(قسمت هفتم)
FA
محمد
صادقی
45717161
https://jfr.ut.ac.ir/article_14134.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14134_8de6c1a2c0be6c71764d601bad6d99ca.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
فرهنگ واژگان مالی (9)
FA
دکتر علی
جهانخانی
68985243
https://jfr.ut.ac.ir/article_14135.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_14135_bfc5de3ad8791ca59f8c9738a4171efa.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
تحقیقات مالی
1024-8153
2423-5377
4
13
1999
08
23
-
FA
M.Taghavi
42217864
A.G.
nakhjavani
33546854
https://jfr.ut.ac.ir/article_30724.html
https://jfr.ut.ac.ir/article_30724_2f1529f39c334b451ec2642234cbddca.pdf