%0 Journal Article %T استراتژی سفارش‌گذاری: تقابل واکنش بازار و ریسک اجرای معاملات %J تحقیقات مالی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 1024-8153 %A رستگار, محمد علی %A تیموری, فریده %A باقریان, بهنام %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 20 %N 2 %P 151-172 %! استراتژی سفارش‌گذاری: تقابل واکنش بازار و ریسک اجرای معاملات %K استراتژی سفارش‌گذاری %K ریزساختار بازار %K شبیه‌سازی عامل‌گرا %K معاملات الگوریتمی %R 10.22059/frj.2018.253673.1006625 %X هدف: بازار بورس ایران در سال‌های گذشته تغییراتی در آن اعمال شده و در انتظار تغییرات جدی‌تر است. در این پژوهش یک مدل بهینه سفارش‌گذاری با رویکرد ریزساختار بازار ارائه شده که در ساخت بازار مصنوعی استفاده شده و در انتها عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش: با کمک شبیه سازی بازار می‌توان به مواردی همچون تنظیم بازار و بررسی عملکرد استراتژی‌های معاملاتی پرداخت. اما برای کشف قیمت تابلوی ثبت سفارش سهام از شبیه‌سازی عامل‌گرا (agent-based) استفاده کرده‌ایم که الگوریتم تصمیم‌گیری آن شامل انتخاب نوع سفارش (خرید یا فروش)، انتخاب نوع اقدام معامله‌گران (ثبت سفارش جدید یا لغو سفارش در صف)، انتخاب استراتژی معاملاتی و انتخاب قیمت بهینه‌ی سفارش - برای یکی از عامل‌ها (agent) - است. از آنجاکه یکی از چالش‌های مهم سرمایه‌گذاران، یافتن قیمت بهینه‌ی سفارش‌گذاری است، در این پژوهش به این موضوع پرداخته شده است و سعی شده بازار بورس تهران به گونه‌ای شبیه‌سازی شود تا تغییرات ریزساختار بازار را مطالعه کند. یافته‎ها: داده‌های پژوهش شامل داده‌های درون-روزی تابلوی ثبت سفارش سهم فولاد مبارکه اصفهان در 5 سطح و برای ۷۱ روز معاملاتی است. در سیستم شبیه‌سازی پژوهش، با بررسی داده‌های تاریخی سهم فولاد مبارکه اصفهان، رفتار معاملاتی عامل‌ها استخراج شده است. همچنین با توجه به بحث ریزساختار بازار، تقابل بین ریسک اجرای معاملات و کنترل واکنش بازار به عنوان یک هزینه معاملاتی، مدل‌سازی شده است. بازار برای مدت 30 روز شبیه‌سازی شده و نتایج حاکی از آن است که استراتژی سفارش‌گذاری بهینه شده، از لحاظ میانگین قیمت خرید سهم، میانگین زمان انتظار برای اجرای معامله هر سهم و میانگین حجم معامله شده از سفارش، در مقایسه با سایر استراتژی‌های مورد بررسی در بازار عملکرد بهتری داشته است. نتیجه‎گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد به‌کارگیری ریسک اجرایی شدن سفارش و هزینه معاملاتی بطور هم‌زمان در استراتژی سفارش‌گذاری، عملکرد بهتری نسبت به استراتژی‌های مبتنی بر درجه‌ی تهاجمی بودن معامله‌گران بازار دارد. %U https://jfr.ut.ac.ir/article_67696_276a706243a94ba5c0a01055b79f4082.pdf