@article { author = {Moshtaghi, Yousef and Yazdani, Nasser}, title = {Studying the influence of psychological factors with orientation perceptual errors on Decision making process of individual investors}, journal = {Financial Research Journal}, volume = {18}, number = {4}, pages = {735-752}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {1024-8153}, eissn = {2423-5377}, doi = {10.22059/jfr.2017.62589}, abstract = {Perceptual errors is an important factor for investors in financial decisions that affect their decisions when dealing on the stock. The aim of this study is to identify errors common perception among investors and its impact on their investment decisions. For this purpose, 300 person were randomly selected for samplefrom investors Tehran Stock Exchange. The data was collected using a questionnaire. Truth hypotheses were tested using factor analysis. The findings indicate that cognitive errors influence on investment decisions. The results showed that Representativeness error 19 percent, error overconfidence 31 percent and 29 percent state error morale impact on investment decisions.}, keywords = {decision-making,conceptual error,Investment,Behavioral finance}, title_fa = {بررسی و شناخت تأثیر عوامل روان‎شناختی با رویکرد خطاهای ادراکی بر فرایند تصمیم‎گیری سرمایه‎گذاران فردی}, abstract_fa = {یکی از عوامل مهم در تصمیمات مالی سرمایه‌گذاران، خطاهای ادراکی است که در زمان خرید و فروش سهام بر فرایند تصمیم‌گیری آنها تأثیر می‌گذارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خطاهای ادراکی و میزان آن بر فرایند تصمیمات سرمایه‌گذاران است. برای دستیابی به این هدف، بـه روش تصـادفی 300 نفر از سرمایه‌گذاران بـورس اوراق بهـادار تهـران برای نمونـه انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز از طریق توزیع و جمع‎‎آوری پرسشنامه‎ها به‎دست آمده‎اند. بـا اسـتفاده از تحلیـل عاملی، تلاش شد صـحت فرضـیه‌هـا آزمـون شود. بر اساس یافته‌های پژوهش، خطاهای ادراکی بر فرایند تصمیم‎گیری سرمایه‎گذاران تأثیر می‎گذارند. به بیان دیگر، فرضیه‎های پژوهش تأیید شدند و مشخص شد بین خطاهای ادراکی و تصمیم‎های سرمایه‎گذاری رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد، فرایند تصمیم‎گیری در سرمایه‎گذاران از خطای نمایندگی 19 درصد، خطای اعتماد بیش از حد 31 درصد و خطای حالت روحی 29 درصد تأثیر می‌پذیرد}, keywords_fa = {decision-making,conceptual error,Investment,Behavioral finance}, url = {https://jfr.ut.ac.ir/article_62589.html}, eprint = {https://jfr.ut.ac.ir/article_62589_4d9aaeb64ab5f336737ea147295138be.pdf} }